Mondiale Internet handelsplatvormen leggen een bom onder de lokale economie

Nieuwe bedrijven zoals Uber en AirBNB bieden veel nieuwe mogelijkheden voor de consument (o.a. meer keuze en lagere prijzen). Ze leggen echter wel een bom onder de bestaande traditionele gereguleerde dienstverlening en dagen deze branches uit om te vernieuwen.

Er is dus enige onrust ontstaan omdat mondiale deeleconomieën (met als motor een Internet handelsplatvorm) bestaande nationale deeleconomieën (branches) kunnen ondermijnen. Een voorbeeld van een dergelijke mondiale deeleconomie is Uber. Dit is een aanbieder van goedkopere taxiritten. Iedereen die een auto heeft kan zichzelf aanmelden en ritjes aanbieden waarvoor hij dan wordt betaald (met UberPop = amateur taxi).

Iemand zonder vereiste papieren (veiligheid, training, vergunningen, e.d.) kan betrekkelijk eenvoudig als Uber taxichauffeur starten en heeft hierdoor lagere kosten. De taximarkt wordt hierdoor toegankelijker. Dit heeft voordelen en nadelen.

Wie komt hiertegen in opstand: Jawel de bestaande taxibranche want dit is oneerlijke concurrentie. Nationaal is alles dichtgezet (gereguleerd) waarbij er een samenspel is tussen de overheid, lokale overheden, brancheorganisaties en werkgeversorganisaties. In een groot aantal landen is UberPop verboden.

Dit soort ontwikkelingen (mondiale handelsplatformen) hebben een grote invloed op de nationale wetgeving, belastingen en werkgelegenheid, zeg maar gerust de lokale economie. Bestrijden heeft weinig zin omdat er een groot sociaal netwerk achter zit en vaak één of meer bedrijven met veel geld.

De ontwikkeling van een handelsplatvorm (o.a. Uber en AirBNB)

UberSmartPhoneHandelsplatvormen die potentieel hebben (start-ups) worden snel voorzien van vers groeikapitaal. Eerst via Venture Capitalists (investeerders) en vervolgens wordt met een beursgang  veel geld binnengehaald (geschatte waarde Uber is ongeveer 17 miljard US dollar). Hiermee komt een oorlogskas beschikbaar die kan worden ingezet om lobby acties op te starten en de wetgeving van nationale overheden te torpederen. Klinkt een beetje cru maar hier komt het natuurlijk wel op neer. De grote truc is de grenzen van toelaatbaarheid op te zoeken, deze af te dwingen via rechtszaken en vervolgens langzaam uit te breiden.

Een volgende stap die gemaakt kan worden is dat geld wordt weggezogen naar het handelsplatform in de vorm van pre-paid accounts. Het handelsplatvorm vraagt een redelijke marge van 10 tot 20% transactiekosten. Omdat het platform gekoppeld is aan een creditcard, pakken de creditcard boefjes ook nog even een marge van enkele procenten.

De techniek van een Internet handelsplatvorm is natuurlijk bijzonder sterk. Via Internet kun je direct klanten en dienstverleners koppelen. Een snelle groei is mogelijk door te koppelen aan sociale netwerken. Ook is er direct feedback hoe een leverancier (chauffeur) het doet. Heb je als chauffeur een slechte dag, stap dan maar niet in de auto want jouw rating gaat hierdoor snel omlaag.

Een ander Internet handelsplatvorm is AirBNB. Mensen met een lege kamer kunnen deze aanbieden op Internet. Hiermee wordt een mondiale deeleconomie gecreëerd op het gebied van hospitality (verhuur kamers en appartementen voor kort en lang verblijf). AirBNB gaat hiermee de directe concurrentie aan met hotels en Bed en Breakfast ondernemingen.

Toegang tot deze handelsplatformen en de kwaliteitsbewaking (van diensten) wordt voor zowel klant als leverancier in toenemende mate mogelijk gemaakt via een sociaal paspoort. Hierover later meer.

Volg mijn avontuur waarbij ik gebruik maak van deze nieuwe handelsplatvormen en deze toepas als model voor mijn eigen zakelijke ontwikkelingen.

Mijn eerste  AirBNB kamer is geboekt smiley